TERVETULOA KANKKILAN KYLÄYHDISTYKSEN SIVUILLE!

Kankkilan Seutu-yhdistys ry on Kankkilan kyläyhdistys. Näillä sivuilla on tietoa kylästä, kyläyhdistyksestämme, kylän tapahtumista ja toiminnasta sekä kylän muista toimijoista, yhdistyksistä ja yrittäjistä.

Uuden asukkaan on helppo tulla Kankkilaan, sillä täällä otetaan mielellään tulokkaat mukaan kylän yhteiseen toimintaan. Kylä tarjoaa hyvän, rauhallisen asuinympäristön ja mukavat naapurit. Kylässämme on aina ollut vallalla naapurisopu ja talkoohenki elää täällä edelleen vahvana. Erilaisten tapahtumien yhteydessä tutustuu helpoimmin niin kyläläisiin kuin kyläänkin.

Kylässä on mm. Kankkilan Metsästysseura ry ja urheilukentän omistava Kankkilan VPK. Tarvittaessa voit kääntyä eri alojen yrittäjien puoleen - maatalous, kiinteistöhuolto, rakentaminen, polttopuut jne.

Kankkilassa oli oma koulu yli 100 vuoden ajan, kunnes v. 2010 keväällä laulettiin viimeinen suvivirsi koulutoiminnan lakkauttamisen takia. Vaikka koulutoimintaa ei enää ole, niin yli 100-vuotiaan ns. "wanhan koulun" (puukoulu) tiloissa jatkuvat kansalaisopiston kurssit ja liikuntasalista voi halutessaan varata vuoroja. Tien toisella puolella on ns. "uusi koulu" (kivikoulu), jossa on tyhjiä luokkahuoneita ja entinen keittola. Kunnanvirastosta voi kysellä niiden varaamista erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia varten. 2022 kivikoulun tiloja käytettiin hätämajoitustiloina ukrainalaisille pakolaisille.

Wanha koulu

Kylässä ei ole enää julkista liikennettä, mutta kunta on järjestänyt kerran viikossa mahdollisuuden päästä palvelutaksin kyydissä kirkonkylälle asioimaan. Kunta rakennutti hyvinä vuosina kylään vuokrarivitalon, josta voi kysellä vapaita asuntoja.

Kankkila on sopivan lähellä muita kyliä ja kaupunkeja. Myrskylän kirkonkylään on 12 km ja sieltä löytyvät kunnanvirasto, kirkko, koulu (ala-aste), päiväkoti Helmi-tarha, kirjasto, palvelutalo Väinölä, terveysaseman palvelut, apteekki, kaupat, pankit, kahvilat, kampaamot ja muita eri alojen palveluja tarjoavia yrittäjiä.

Lokakuinen kirkonkylä (Laura Kamil)

Pukkilaan on vain 16 km, Porvooseen 26 km, Orimattilaan 31 km ja Lahteen 50 km.

Tervetuloa viihtymään!